reklama

Turecké placky GOZLEME plnené fetou a špenátom alebo o čom sa baviť na prvom rande

Pozerám cez okno na zasneženú krajinu a rukou miesim cesto. Aby bolo vláčne, leské, nelepivé. Už sa neviem dočkať tých úžasných placiek, ktorých sme sa nevedeli v Turecku dojesť. Gozlem. Chutia podobne ako naše lokše.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Hmm....nasucho opečené, preložené s bohatou syrovou náplňou odľahčené čerstvými špenátovými listami a prevoňané lístkami mäty. ...

Ach to jedlo. Naše každodenné. Jedlo je základ. A to nemyslím len na prežitie ako také, ale aj prežitie v zmysle spoločenskom. Predstavte si, že idete na rande. Môžete sa ísť buď najesť, alebo, ak máte hlboko do vrecka, môžete na tému jedlo nezáväzne konverzovať hoc aj na výstupe na Choč. Alebo, ked sa vyberiete zaplávať na jazero, či vyvenčiť psa. Jedlo je podľa mňa najlepšia téma na stretnutí s niekym, pri kom sa necítite komfortne, keď ste ticho. Vtedy, keď sa urputne snažíte niečo zo seba vydolovať, niečo trápne, čokoľvek, lebo trápnejšie ako toto ticho nemôže byť už asi nič. Možno ešte počasie. To je asi lepšie byť už ticho a čo najrýchlejšie zmiznúť. Mňa väčšinou akože rozbolí hlava a musím bežať, aby som si čo najskôr dala Ibalgin. Ale tu je možnosť, že dotyčný Ibalgin má. Aj to sa stalo. Musela som sa vyhovoriť na zvracanie. To je tiež symptomom migrény a že by sa ponúkol, že vám bude držať vlasy na záchode, asi nehrozí. 
Ale späť k jedlu. Prečo jedlo? Politiku by som neriskovala. Jednak, nevieme, do akej hĺbky je v tejto téme protistrana ponorená a pokiaľ sami ju sledujete len okrajovo a nie ste si istý, či je prezident ešte stále Kiska, tak na to radšej zabudnite. Vzťahy? To radšej tiež nie, mohlo by to vyzerať, že ste príliš zvedavá a hneď na prvom rande si robíte malý prieskum. A možno ešte sám nevie, ako sa vám bude prezentovať. Rozvedený? Slobodný? Sklamaný? Náročný alebo dobrák, čo s ním každý zametá? Nechajte mu ešte priestor, nech si svoju sebaprezentáciu nechá prejsť hlavou. Aj vy si rozmyslite, akú masku na sebe vezmete. Milá? Skromná? Náročná? Vzťahy a prácu riešte len tak okrajovo. Sú to príliš osobné témy. Priam druhého vyzliekajú z kože. 
A čo filmy! Hudba! Ja osobne si túto tému nevyberám. Popravde, hudbu nepočúvam a doma nemám ani telku. Takže vopred viem, že keď sa ma niekto spýta, aký je môj obľúbený film a čo počúvam, poviem NEVIEM. Raz som chcela urobiť dojem a pri úvode piesne známeho svetového interpreta /aj tak už neviem, ktorý to bol/ som sa pýtala, či je to Peter Nagy. 
Ale jedlo... to je tak vďačná téma. Tu sme všetci na jednej lodi. Jedlo nás spája. Môžete rozprávať o obľúbených reštikách, cudzokrajných jedlách, tradičných jedlách, blogoch o varení, trendoch vo varení, obľúbených reláciach, o plytvaní a prebytkoch, o hladomore vo svete a nedostatku potravy, zdravej strave, nezdravej strave, receptoch, kvalite potravín, či spomínaní na detstvo. To boli časy. Žlté, oranžové a červené malinovky v sklenných flašiach, džúsy v plechovke, ktoré ste otvárali tak, že ste do nej zabodli nôž, čokolády Lena a Jana, kde bola vystrihovačka bábiky, ktorú ste mohli obliecť, kavenky, štolverky princezky, žuvačky Pedro a obchody, kde vždy páchlo vyliate mlieko, pretože sa dáke vrecko prepichlo. Také plastové. Modré polotučné za 2 koruny alebo červené plnotučné za 3,50. Tá sladkosť zo zemiakového škrobu, čo vyzerala ako mydlo, ma už minula. Ja som zažila éru, ked prišli kivi, jogurty s cukinou, a prvé pehavé rožky. A pamätáte mandarinky? Tie boli hádam len na Vianoce. Vidíte? Mám pravdu. O jedle môžete rozprávať hodiny. Ako deti sme hrávali v špajzi hru na pochutiny. Jeden musel zavrieť oči a otvoriť ústa. Musel to zjesť a povedať, čo to bolo. Väčšinou sme uhádli. Ocot, kypriaci prášok, šťava z feferoniek, droždie. Sesternica Martina raz neuhádla. Bola to figúrka človeče nezlob se. Zelená.
P.S. Na jednom rande som si z bufetového stolu priniesla len jednu jedinú vec. Takú, čo mi bola povedomá. Plný tanier natrhaných kúskov lososa. Teda, ja som si to myslela. Prídem ku stola a XY sa pýta: ,,Preboha, čo chceš s toľkým zázvorom robiť?


,,Mami, Čo to tak vonia? "pýta sa ma Aurel a prebudí ma zo spomienok . Kuchyňa už rozvoniava chlebovým cestom a roztopeným syrom v placke.

GOZLEME:
Vypracujeme si cesto z hladkej múky / ja ju miešam z celozrnnou špaldovou/, vody, soli a lyžice olivového oleja. Na 500g múky treba cca 200ml vlažnej vody. Cesto musíme dobre vypracovať, aby sa nelepilo. Necháme pol hodinu odstáť.

http://lenarakosi.blogspot.sk/2017/01/turecke-placky-gozleme-plnene-fetou.html

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Na doske ho spracujeme pomocou múky a rozdelíme na malé gulôčky, ktoré vyvaľkáme na hodne pomúčenej doske. Zohrejeme liatinovú platňu. Ak nemáme, môže byť grilovacia alebo teflonova panvica. Chuť na liatine je však jedinečná. Na polovicu tenučkej placky nanesieme nadrobenu fetu, ricottu alebo tvaroh. Turci pridajú aj podrvené lístočky mäty. Placku preložíme a dobre okraje zlepíme. Pečieme pomúčené nasucho, alebo na potretej panvici z oboch strán. 

Lena Rákoši

Lena Rákoši

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem so svojimi dvoma dcérami vo Svätom Jure. V malebnom mestečku pri Bratislave obkopeným vinicami. Tu som sa narodila, sem som sa vrátila po rozpade našej rodiny. A tu začala plniť svoje sny....hobby sa mi stalo prácou, postavila maličký domček a snívam ďalej.... Moje krátke anekdoty reflektujú môj pohľad na každodenný život. Spätne ich vnímam ako moj denníček životnej cesty...Píšem ich aj pre vás. Na pobavenie, zlepšenie nálady...možno často s kopou chýb, ale spontánne a s ľahkosťou:-) Zoznam autorových rubrík:  jedloživotný štýl

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu