reklama

Bezlepkové palacinky resp. Balijské banánové palacinky s medom a kokosovým olejom

Len ťažko sa mi hľadal vhodný názov pre túto dobrotu s ktorou som sa stretla na Bali. Určite som to chcela ošetriť názvom bezlepkové, aby aj ,,bezlepkáči mohli ochutnávať moje precepty určené aj im.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

http://lenarakosi.blogspot.sk/

 

 

Nezvyknem jedávať často múčniky. Ale ochutnávam stále. Denne. A celý život. Rozdeľujem čokoládové bonbóny na polovičky, precízne operujem zákusky, kde oddeľujem to najlpešie a cesto dávam bokom. Z kysnutých moravských koláčov vyjedám plnky, makovníky robím bez cesta a plnku jeme z misky a vymýšľam recpepty, kde eliminujem múku a cukor....

 

Vrátim sa k Bali. Bývala som v krásnom drevenom domčeku a rozľahlou terasou zasadenom na kraji zelenej džungli. Až tak blízko, že listy bananovníkov nepustili na terasu ani lúč slnka a všetko vypraté oblečenie nemalo šancu uschnúť pri vysokej vlhkosti a skončilo v koši. Nedostatok slnečných lúčov kompenzovali krásne kvety, banány, papáje a všadeprítomný hluk gžungle, ktorá nestíchla ani uprostred noci. Voda, vtáky, gekony. Raz som čítala, že na Bali nie je ticho ani v noci. Ani v džungli. A je to pravda. Je to hluk, ktorý vás robí šťastným...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Každé ráno ma na terase čakali výborné raňajky. Káva, čerstvé ovocie, melonová šťava a najlepšie palacinky na svete. Keď mi Wayan /domáca/ dala na výber medzi ryžou, omeletou a palacinkami, výber palaciniek sa mi stal osudným. Prepadla som im celou svojou bytosťou. Každé ráno som sedela na terase a vyzerala, kedy uvidím Wayan alebo jej nephew prichádzajúcich s tanierom svetložltých voňavých palaciniek prevoňaných skaramelizovanými banánmi na kokosovom oleji. 

 

Ja, človek zvedavý, som sa ihneď dožadovala u Wayan úžasného receptu. Mimochodom, na Bali sa takmer každá druhá žena vola Wayan a takmer každý druhý muž Ketut. A čo je zvláštne a celkom milé, ak sa spýtate staršieho človeka, koľko má rokov, bezzubo sa usmeje a povie, že nevie. Ani Wayan nevedela, koľko rokov majú jej rodičia. Takže vek sa dá posúdiť azda podľa počtu zubov. Zvláštne je, že pri najstarších je niekedy na prvý pohľad ťažko rozoznať aj pohlavie, Pri Wayaninom otcovi aj na druhý, ba aj na tretí a štvrtý. Až po čase sme zistili, že druhá babka v domácnosti nie je babka, ale babko v sukni. Došli sme na to až raz, ked bol zavesený 10 metrov nad zemou na vrchole banánovníku a mačetou bojoval s obrovským trsom banánov. Pre naše raňajky, samozrejme. Prečo naše? Banánové palacinky su jedným z hlavných menu na raňajky po celom Bali. Majú aj príznačný názov Balinese banana pancakes. O to viac som sa divila, keď mi Wayan povedala, že balijčania ich nejedia. Robia ich najmä pte turistov. Je veľa receptov. Prešla som celý ostrov a jedla ich všade a neustále. Pokaždé chutili inak a vždy výborne. Teda raz nie. V jednom hoteli to boli hnusné múčne suché panpúchy, ktoré chutili ako suchá bublanina. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Aj dnes sme robili palacinky. Zaslúžená oodmena po dvojhodinovom korčuľku na rybníku. Máme s Aurel dohodu. Palacinky môže byť. Ale len po výdatnom pohybe na čerstvom vzduchu. V našom prípade to znamená každý deň:-) 

 

 

Aurel ako vždy, s červenými líčkami a ešte v termoprádle obracia palacinky na panvici. V tom príde otec začmudený od sadzí po čistení krbu. ,,Počuj, ten stromček, kedy chcete vyhodiť?" - ,,Prečo, ved je ešte krásny. Je to také pozitívne tie svetielka, "odpovedám. ,,Pozitívne? Pre mňa je to depresívne, " povie otec. 

 

Na jeho očiach poza okuliarov špinavých od popola vidno, hovorí pravdu. Čisté zúfalstvo. ,,Dobre oci. Cez víkend ho vyhodíme", nechcem zbytočne otca deprimovať. Ach jo. Nech sme už doma. Pozriem na kalendár na miktovlnke. Ešte 16 dní. V našom milovanom provensálskom domčeku. Nádhernom bielom. Už ho nikdy neopustíme:-( . Zatiaľ si budem krátiť čas vyváraním v maminej kuchyni a s vami odratávať návrat do domčeku, ktorý sme zradili:-)))

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 

Banánové palacinky

 

Do vysokej nádoby pre ponorný mixer si rozbijeme 2 vajcia. Pridáme 3dcl mlieka / Wayan dávala vodu, ja som to neriskovala/ a postupne sypeme ryžovú jemnú krupičku z Kauflandu. Prečo z Kauflandu? Nie som ochotná platiť 3 eur za bio ryžovú múku v bio predajňach. 

Prešľaháme tyčovým mixerom, pridáme štipku soli a lyžičku cukru alebo medu. Cesto musí byť o niečo hustejšie ako klasické palacinkové cesto. Na panvicu dáme lyžičku panenského kokosového oleja. Na horúci olej vlejeme naberačku cesta a rýchlo naň poukladáme plátky nie prezretých banánov. Keď je cestíčku suché, opatrne palacinku pretočíme a opečieme banánovú stranu. Palacinky musia byť trošku hrubšie, aspon 2-3mm, aby sa plátky banánov v cestíčku zapiekli. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Horúce palacinky pokvapkáme medom a kokosovým olejom :-) 

Možno sa vám na prvýkrat nepodaria a budú sa trhať, poprípade banány vypadávať. Skúste ich preto robiť menšie ako lievančeky a postupne ich zväčšovať. 

 

 

Lena Rákoši

Lena Rákoši

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žijem so svojimi dvoma dcérami vo Svätom Jure. V malebnom mestečku pri Bratislave obkopeným vinicami. Tu som sa narodila, sem som sa vrátila po rozpade našej rodiny. A tu začala plniť svoje sny....hobby sa mi stalo prácou, postavila maličký domček a snívam ďalej.... Moje krátke anekdoty reflektujú môj pohľad na každodenný život. Spätne ich vnímam ako moj denníček životnej cesty...Píšem ich aj pre vás. Na pobavenie, zlepšenie nálady...možno často s kopou chýb, ale spontánne a s ľahkosťou:-) Zoznam autorových rubrík:  jedloživotný štýl

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu